Köpvillkor

Genväg till Konsumentköplagen: KLICKA HÄR - LATHUND KONSUMENTKÖPLAGEN

Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Kransmakaren när du handlar av Kransmakaren över Internet:

Priser
Priset som anges på Kransmakarens webbplats vid inköpstillfället, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive 25% moms om inget annat anges i beskrivningen. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp. Kransmakaren reserverar sig tryck och skrivfel.

Adressuppgifter / Kontaktuppgifter
Kunden ansvarar för att korrekt adressuppgifter och kontaktuppgifter är angivna vid ordertillfället. 
Paktet som returnerat till Kransmakaren.se pga felaktigt lämnade eller ändrade adressuppgifter tillkommer en administrativ avgift på minst 200 kr utöver varans värde samt fraktkostnader.


Personuppgifter 
Personuppgifter lagras i Kransmakarens kundregister vid registrering. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra.

Betalningsvillkor (köp inom Sverige): 
Minsta ordervärde exkl frakt är 250 kr. Betalningen kan ske med kort, direktbetalning via er bank via Payson, faktura eller via medel på paysonkontot alternativt genom förskottsinbetalning till Kransmakarens bankgiro (bankgironr 327-1210).

Betalning med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om kunden inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan kunden snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Läs mer om Payson här: www.payson.se


Fakturering
Vid köp över 300 kr har ni möjlighet att välja faktura som betalning, dock max 2500 kr för privatpersoner. För företag som vill handla mot faktura över 2500kr kan kontakta kransmakaren.se på telefon 073-9094059. Vid fakturering debiteras en faktureringskostnad på 29 kr. Fakturan ligger i paketet vid leveransen tillsammans med beställda varor och ska betalas inom 10 dagar. Vid utskick av påminnelse debiteras 60 kr i påminnelseavgift. Skuldupplysningar/betalningsanmärkningar hämtas på alla fakturakunder, vid skuld-/betalningsanmärkningar gäller endast betalning via kontokort, swish eller förskott till vårt Bg 327-1210. Fakturavgiften på 29 kr kvarstår vid förskottsbetalning om kredit ej beviljas på fakturakunder pga att det medför administrativa kostnader.

Om betalning uteblir trots påminnelse lämnar vi över ärendet till Kronofogden och en administrativ avgift på 680 kr + en grundavgift på 600 kr = 1280 kr debiteras kunden. Skulle ytterligare kostnader tillkomma hos Kronofogden kommer även dessa att debiteras kunden.

Leveranstid / Leveranssätt

Varor skickas från kransmakaren Tisdagar och Torsdagar vilket betyder att varorna skickas ca 1-3 vardagar ( under högsäsong okt-nov är leveranstiderna något längre) efter att ordern har lagts om ingen annan orderstatus har angetts under respektive artikel. 

Efter registrerad order skickas varorna  från kransmakaren.se inom 1-3 vardagar ( Skickas Tisdagar och torsdagar) om ingen annan leveranstid anges under respektive artikel. Vid beställning av färskt material och levande växter skickas varorna i början av veckan (mån-tis) för att hinna fram innan helgen. Vi reserverar oss för slutförsäljning av varor, om detta skulle ske kontaktas kunden via telefon eller e-post omgående och kunden får välja om de vill vänta på varan/leveransen eller ta bort varan från ordern. Vi skickar inte restade varor separat. Om kunden väljer att ta bort varan återbetalar kransmakaren varans värde till kundens bankkonto om varan redan är betald av kunden. 

Varorna levereras med Posten och DHL och delas ut vardagar till ert närmsta ombud, enligt Postens och  Dhls  villkor. Mindre paket med vikt upp till 2 kg eller Bredd+Höjd+Bredd ej överstiger 90 cm skickas med Posten, övriga skrymmande paket skickas med DHL. Kransmakaren påtar sig inget ansvar för slarv  eller förseningar från Postens  eller Dhls sida. Om en skickad order inte kommit fram inom någon dag bör kunden i första hand kontakta utlämningsstället då avin ev. kan ha försvunnit.

Kransmakaren skickar via Posten eller Dhl beroende på vad kunden handlat. Leverans via Dhl används vid mer skrymmande ordrar. I kassan ser ni vilket leveranssätt som att tillämpas i första hand dock kan ändring av fraktsätt förekomma vid fall där paket överstiger  2 kg eller paketets storlek överstiger 90 cm (B+H+L), detta pga att vissa artiklar tillsammans överstiger maxstorleken. Kransmakaren.se har därav rätt att ändra fraktsätt efter registrerad order utan att meddela kunden.

Fraktkostnad inom Sverige
Fraktkostnaden är från 55 kronor per beställning, Vid beställning av varor till ett värde av 1200 kronor eller mer, bjuder Kransmakaren på frakten inom Sverige. Undantag från fraktfritt är köp av större antal kransstommar där vi i stället erbjuder reducerade fraktpriser.


Outlösta paket

Vid outlösta paket faktureras kunden fraktkostnaden tur och retur, faktureringskostnad 29 kr samt administrativ avgift på 200 kr.

Bytesrätt/Öppet köp 

Vid retur av färska varor eller växter vill vi att kunden kontaktar kransmakaren senast 2 dagar efter att kunden hämtat ut varan samt skickar tillbaka varan omgående (inom 3 dagar efter varan hämtats ut) till kransmakaren via posten, kunden betalar kostnaden för återfrakten.

Är kunden inte nöjd har kunden 14 dagars ångerrätt efter det att kunden mottagit varan, undantag av färska varor, se ovan, specialbeställda eller varor som måttbeställts som ej går att returnera.. Kunden har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan är felfri. Observera att om en returnerad vara är i förändrat skick eller hanterad i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion, kan kunden bli skyldig att betala för ev. värdeminskning av varan.

Kunden har alltid rätt att häva sitt köp. 
Kunden som returnerar står själv för alla fraktkostnader och transportrisk. Kransmakaren löser inte ut försändelser som inte är fullt frankerade.

Kunden som vill returnera en vara, ska kontakta oss per e-mail till info@kransmakaren.se med information om kundnummer, ordernummer och vilken/vilka varaor det gäller och om han/hon istället vill byta mot något annat, alternativt om pengarna ska återbetalas. Återbetalning sker till kundens bankkonto när Kransmakaren fått varan, i oskadat skick, i retur. För återbetalning behöver Kransmakaren information om vilken bank kunden använder samt kontonummer (inklusive clearingnummer). Kransmakaren återkommer med information om retur per e-mail.




Reklamation/återbetalning
Om en vara är felaktig, fellevererad, eller transportskadad, ska kunden omgående efter leverans kontakta info@kranskamaren.se. Ange i e-mailet kundnummer, ordernummer, berörd produkt samt beskriva problemet.  Bifoga fotokopia på varan och kartongen. Om kartongen är trasig eller deformerad vid utlämnandet ska detta anmälas till utlämningsstället vid uthämtningen. Kunden som returnerar en felaktig/defekt vara står för transportrisk, Kransmakaren betalar utlägg för returportot så snart den felaktiga/defekta varan kommit tillbaka i oskadat skick. 
Återbetalning sker till kundens bankkonto. För återbetalning behöver Kransmakaren information om vilken bank kunden använder samt kontonummer (inklusive clearingnummer).

Hämtas inte paket ut i tid och växterna/färska materialet förstörs så betalar vi Ej tillbaka pengar för förstörda växter. Ej heller returnerade förstörda plantor.


Utlandsbeställningar
För närvarande skickar vi endast varor inom Sverige.