Köpvillkor

För att slutföra en beställning på Kransmakarens webbplast måste man godkänna våra köpvillkor. I samband med godännandet av köpvillkoret har man också godkänt vår Integritetspolicy som ni kan läsa mer om här Kransmakarens Integritetspolicy. Vänligen läs igenom köpevillkor och integritetspolicy noggrannt innan godkännandet som görs i kassan.

Genväg till Konsumentköplagen: KLICKA HÄR - LATHUND KONSUMENTKÖPLAGEN

Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Kransmakaren när du handlar av Kransmakaren över Internet:

Bekräftelse vid lagd order
För att kunna handla hos kransmakaren.se behöver man godkänna köpevillkoren, detta gör man i kassan i samband med att man slutfö sitt köp. När en order är lagd skickas det per automatik ut en orderbekräftelse / orderkvitto med information över beställda varor, pris, leveransadress mm till den e-postadress som ni angav vid beställningen. Vi reserverar oss från leverans i de fall lagersaldot varit felaktigt vid orderläggningen, om detta uppstår kontaktar vi er antingen via mejl eller telefon. Om ni ej har mottagit en orderbekräftelse / Orderkvitto från oss senast 1 timma efter lagd order ska ni maila oss (support@kransmakaren.se) och meddela detta. 

Priser
Priset som anges på Kransmakaren.se är inklusive 25% moms om inget annat anges i beskrivningen men exklusive frakt och ev. fakturakostnader. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera priset med motsvarande belopp, om detta sker kommer vi att kontakta er via mejl eller telefon för att upplysa om detta. Vi reserverar oss för tryck och skrivfel. Om ett uppenbart felaktigt pris har angivits på en artikel förbehåller vi oss rätten att avbryta ordern. Vi kommer att kontakta er för att informera om detta antingen via e-post eller telefon.

Adressuppgifter / Kontaktuppgifter
Ni som kund ansvarar för att korrekta adressuppgifter och kontaktuppgifter är angivna vid ordertillfället.
Paktet som returneras till oss pga felaktigt lämnade eller ändrade adressuppgifter tillkommer en administrativ avgift på minst 200 kr utöver varans värde samt samtliga fraktkostnader (tur och retur).


Personuppgifter 
Personuppgifter lagras i Kransmakarens kundregister vid registrering. Ingen obehörig har tillgång till detta register och uppgifterna lämnas inte ut till andra. För mer information om vilka personuppgifter vi behandlar kan ni läsa om i vår Integritetspolicy

Betalningsvillkor (köp inom Sverige): 
För privatpersoner och företag kan betalning kan ske med kort, direktbetalning via er bank, faktura mm genom Klarna. För myndigheter och skolor kan betalning ske mot separat faktura, genom vår separata faktura skickas fakturan till angiven e-postadress. Vi kan även skicka som e-faktura vilket då måste anges i textfältet i kassan.

Betalning med Klarna - privatperson och företag
Enkel och smidig betalmetod där du som privatperson och företagare kan välja mellan att betala mot faktura, konto, delbetalning och direktbetalning via kort ( Visa, Mastercard och American Express)

Betalning med Företagsfaktura / E-faktura - endast myndigheter och skola
Vid köp över 150 kr har ni som myndighet och skola möjlighet att välja faktura som betalning. 
Vid fakturering debiteras alltid en faktureringskostnad på 29 kr. Fakturan mejlas till angiven e-postadress och ska betalas inom 15 dagar.

E-faktura kan skickas till kommunala verksamheter, ange som fritext i kassan att fakturan ska skickas som e-faktura.
Ange alltid referensnummer. OBS fakturaavgift tillkommer alltid.

Vid utskick av påminnelsefaktura debiteras 60 kr i påminnelseavgift. 

Skuldupplysningar / betalningsanmärkningar hämtas på alla fakturakunder, vid skuld- / betalningsanmärkningar gäller endast betalning via kontokort eller förskott till vårt Bg 327-1210. Fakturavgiften på 29 kr kvarstår vid förskottsbetalning om kredit ej beviljas på fakturakunder pga att det medför administrativa kostnader. Vid kreditupplysningar använder vi ert organisationsnummer.

Om betalning uteblir trots påminnelse lämnar vi över ärendet till Kronofogden och en administrativ avgift på 680 kr + en grundavgift på 600 kr = 1280 kr debiteras kunden. Skulle ytterligare kostnader tillkomma hos Kronofogden kommer även dessa att debiteras kunden.

Leveranstid / Leveranssätt

Varor skickas från kransmakaren inom 1-3 vardagar, med reservation för längre leveranstid under högsäsong okt-nov, efter att ordern har lagts om ingen annan orderstatus har angetts under respektive artikel. 

Efter registrerad order skickas varorna  från Kransmakaren inom 1-3 vardagar om ingen annan leveranstid anges under respektive artikel. Vid beställning av färskt material och levande växter skickas varorna i början av veckan (mån ons) för att hinna fram innan helgen. Vi reserverar oss för slutförsäljning av varor, om detta skulle ske kontaktas ni via telefon eller e-post omgående och ni får välja om ni vill vänta på varan/leveransen eller ta bort varan från ordern. Vi skickar inte restade varor separat. Om ni väljer att ta bort varan återbetalar vi varans värde till ert bankkonto om varan är förskottsbetald.

Varorna levereras med Postnord. Ordrdrarna skickas antingen som varubrev, MyPac Collekt (hämtas hos ombud), MyPack Parcel (företagspaket) eller som MyPack Home (hemleverans) beroende på vilket fraktsätt ni som kund har valt i kassan. Paketen delas ut vardagar.
Kransmakaren påtar sig inget ansvar för slarv  eller förseningar från Postnords sida. Om en skickad order inte kommit fram inom någon dag bör kunden i första hand kontakta utlämningsstället då avin ev. kan ha försvunnit. 
Ni som kund kan alltid logga in på Mina Sidor på Kransmakaren.se och se sändningsnummer och därmed följa er order. Ni som kund ansvarar för att korrek mobilnummer är angivet vid orderläggningen som sedan används vid sms-avisering.

I kassan ser ni vilket leveranssätt som troligast kommer att tillämpas men vi reserverar oss för ändringar då systemet ej alltid kan ta hänsyn till flera varors sammanlagda volym och/eller vikt. Kransmakaren har därav rätt att ändra fraktsätt efter registrerad order utan att först meddela kunden. Vi försöker dock alltid att välja det fraktsätt som vi tror är mest gynsamt för vår kund.

Varubrev
Ordrar med mindre volym skickas som varubrev, vilka ordrar som skickas som varubrev avgör kransmakaren.se vid packeteringen. Paket som skickas som varubrev kommer antingen direkt till mottagarens brevlåda alternativt till närmsta ombud beroende på paketets storlek. 

Postnord Mypack Collekt
Fraktsätt där mottagaren hämtar ut paketet hos ett ombud. Avisering sker vanligast till angivet mobilnummer alternativt e-postadress ( ej både ock ). Beställaren ansvarar för att ange korrekta uppgifter vid beställningen. 

Postnord Mypack Home (Hemleverans)
Vid hemleverans får ni som mottagare bestämma när paketet ska levereras ut till er. Postnord skickar ut meddelande till ert mobilnummer där ni får ange vilken dag och ev. tidpunkt ni kan mottaga paketet. Observera att kransmakaren.se ansvarar inte för paket som ställts utanför ert hem, ni som mottagare ansvarar för att finnas tillgängliga även om postnord inte kommer enligt avsatt tidpunkt.
Detta fraktalternativ ingår inte i vårt fraktfritterbjudande.

Postnord företagspaket ( Parcel )
Fraktsätt endast till företag med registrerat företagsnamn där paketet körs ut till beställarens angivna adress. Företagsnamnet måste anges som mottagare vid beställningen, ej personnamn.  Felaktigt angivna uppgifter kan medföra extrakostnader.
Detta fraktalternativ ingår inte i vårt fraktfritterbjudande.
Ni som beställare anvarar för att finnas på plats alla vardagar och under de tidpunkter gällande fraktbolag har utkörning. Kransmakaren.se kan inte påverka leverantidpunkt. Ev. kostnader som tillkommer pga att paket inte kan levereras till mottagaren vid utkörning kommer att debiteras er som kund.

Fraktkostnad inom Sverige
Fraktkostnaden är 55 kronor per beställning på vår webbplats, Vid beställning av varor till ett värde av 600 kronor eller mer, bjuder vi på frakten inom Sverige. Undantag från fraktfritt är köp av större antal kransstommar, specialbeställda varor mm där vi i stället erbjuder reducerade fraktpriser.


Outlösta paket

Vid outlösta paket faktureras kunden den faktiska fraktkostnaden tur och retur, faktureringskostnad 29 kr samt en administrativ avgift på 200 kr.

Bytesrätt/Öppet köp 

Ingen retur på färska varor så som kransar, ris mm eller specialtillverkade och måttbeställda varor.

Är ni inte nöjd har ni 14 dagars ångerrätt efter det att ni mottagit varan, undantag av färska varor, se ovan, specialbeställda eller varor som måttbeställts som ej går att returnera. Ni har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera att varan är felfri. Observera att om en returnerad vara är i förändrat skick eller hanterad i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion, kan kunden bli skyldig att betala för ev. värdeminskning av varan.

Returetikett beställer ni här: Boka returetikett
Returetiketten mejlas över till angiven e-postadress och ni som kund ansvarar för att skriva ut returetiketten.

Returer som skickas på annat sätt än med kransmakarens egna returetikett ansvarar kransmakaren.se inte för. Kransmakaren.se har ingen skyldighet att hämta ut returer hos ombud eller andra utlämningsställen vad som är avtalat genom användandet av kransmakarens egna returetikett.

Kunden har alltid rätt att häva sitt köp. 
Ni står själva för alla fraktkostnader och transportrisk. Kransmakaren löser inte ut försändelser som inte är fullt frankerade.

Om ni vill returnera en vara, ska ni kontakta oss per e-mail, support@kransmakaren.se, med information om kundnummer, ordernummer och vilken/vilka varaor det gäller och om ni istället vill byta mot något annat, alternativt om pengarna ska återbetalas. Återbetalning sker när vi fått varan, i oskadat skick, i retur. 

Reklamation/återbetalning
Om en vara är felaktig, fellevererad, eller transportskadad, ska ni omgående efter leverans kontakta support@kransmakaren.se. Ange i e-mailet kundnummer, ordernummer, berörd produkt samt beskriva problemet.  Bifoga fotokopia på varan och kartongen. Om kartongen är trasig eller deformerad vid utlämnandet ska detta anmälas till utlämningsstället vid uthämtningen. Ni som returnerar en felaktig/defekt vara står för transportrisken, vi betalar utlägg för returportot så snart den felaktiga/defekta varan kommit tillbaka i oskadat skick och blivit godkänd som retur/defekt vara. 
Återbetalning sker till samma konto som vi fått betalningen ifrån eller kreditering på upprättad faktura. 

Vid köp av färskt material eller dekorationer som innehåller färskt material ansvarar ni som kund att hämta ut paketet samma dag eller dagen efter avisering. Vi godkänner ej returer av färskt material eller dekorationer som innehåller färskt material där vi kan se att varan misskötts.

Utlandsbeställningar 
För närvarande skickar vi endast varor inom Sverige.

Logga in